Nevelésfilozófiánk, az iskola szellemisége

„A gyermekközpontúság nem az, amikor a gyermek mindent készen kap, hanem az, hogy segítjük abban, hogy kihozza magából a saját képességei szerint mindazt, amire képes, saját és mások örömére. Ettől lesz szebb és jobb a világ. A gyermek a jövő.”

(M. Komáromi Gyöngyi, alapító)

Nevelésfilozófiánk a Jena Plan reformpedagógiai irányzattal van rokonságban, hasonló szervezeti kereteket, formákat alkalmazva.

A nevelés-oktatás során a teljes világkép átadására törekszünk, amely azt jelenti, hogy az egyetemes örök törvények sokoldalú megismerését tartjuk fontosnak a nevelés-oktatás során. Toleranciára, a sokszínűség, a pluralizmus elfogadására, a világ más kultúrái iránti nyitottságra nevelünk. A szereteten alapuló humanista értékeket helyezzük előtérbe, az ősi tudás értékeinek megismerésével, és megőrzésével együtt.

Mindezek alapján központi szerepet kap a szerves műveltség elsajátítása, magyar kultúránk értékeinek (népművészet, zene, hagyományok, szokások, stb) és hagyományainak megismerése és megőrzése, és ezzel összefüggésben az európai, és más kultúrák értékeinek megismerése és elfogadása. A környezet és természet megbecsülésére és védelmére, a technikai-civilizációs eredmények felelős és erkölcsös felhasználására, kritikus gondolkodásra nevelünk. A tudomány, technika, művészet összefüggéseinek megértetésével a komplex tudást, a sokoldalú műveltséget tekintjük elérendőnek életkori szinten.

Alkalmazkodva az egyes gyermekek életkori és egyéni sajátosságaihoz, a tanulást örömteli tevékenységgé kívánjuk tenni, amelyben a gyermek kielégítheti kíváncsiságát, megtanul önállóan tanulni.

Kooperatív óraszervezéssel, a tanulásművészeti és más speciális módszerek alkalmazásával, valamint az egyéni és csoportos differenciálással érjük el azt a célt, hogy a gyerekek önmagukhoz képest a legjobban fejlődjenek. Ehhez olyan tanulási környezetet alakítunk ki, ahol életszerű, valós problémákkal találkozhatnak.

A hagyományos tanórák mellett másfajta tanulási-tanítási módszereket is alkalmazunk, pl. projekteket, témaheteket szervezünk, amelyek különösen sok lehetőséget adnak arra, hogy a gyerekek tevékenységek közben tapasztalják meg az összefüggéseket a világban. Havonként egyszer szervezzük az ú.n. évköri projekteket, amelyekben a különböző életkorú gyerekek egymással együttműködve, egymást tanítva, egymástól tanulva is tevékenykedhetnek. Lehetőségeket kapnak arra, hogy tudásukat más tantárgyak tanulásában, és az iskola világán kívül is alkalmazzák.

Az iskola nevelőiskola, nemcsak ismereteket oktat, a gyermek egész személyiségének fejlesztésével foglalkozik. Iskolai feltételek között megvalósítja a nyugodt, otthonos légkört és körülményeket.

A nevelés-oktatás nemcsak az értelmi intelligencia fejlesztésére irányul, hanem az érzelmi intelligenciáéra is, amelynek fontos eszközei a biztonságot, önbizalmat adó otthonos légkör, a kultúrált környezet, és a művészetek hangsúlyossága az iskola életében.

Az iskola gyermekközpontú nevelése biztosítani kívánja, hogy a gyerekek boldog, kiegyensúlyozott életet élhessenek, és rövidtávon is olyan sikereket érjenek el tevékenységeikben, a tanulásban, amelyek örömet jelentenek. A pedagógusok feladata minden gyerekben felkutatni azokat a képességeket, amelyek megfelelő fejlesztésével olyan eredményeket érhetnek el, amelyek különösen ösztönzően hatnak a további fejlődésükre.

Kis létszámú osztályokban, az egyéni képességeket, tulajdonságokat és fejlődési tempót figyelembe véve oktatjuk és neveljük a tanulókat.

Az iskola független intézmény, vallás mellett nem elkötelezett, politikai pártokhoz nem kötődik.